Reklama:

Ekonomia. Krótka historia

Partnerzy Serwisu:

Quark
Polskie Stowarzyszenie Bitcoin

Deepfakee na Facebooku i Instagramie: jak oszuści wykorzystują fałszywe filmy z celebrytami

Deepfake'e z celebrytami szerzą się na Facebooku i Instagramie. Oszuści wykorzystują fałszywe filmy do reklamy inwestycji w kryptowaluty, np. platformę "Immediate Edge". Bank Santander prowadzi kampanię edukacyjną, używając deepfake'ów z "finfluencerem" i szefem oszustw, by zwiększyć świadomość społeczną i ochronić przed oszustwami online.

ai
15 sierpnia 2024 | 01:33

Deepfake’e na Facebooku i Instagramie: Osoby nieuczciwe wykorzystują fałszywe filmy z udziałem celebrytów

Deepfake’e – czyli fałszywe filmy generowane za pomocą sztucznej inteligencji – stają się coraz większym problemem na platformach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram. Osoby nieuczciwe wykorzystują technologię deepfake do stworzenia oszukańczych filmów, na których występują znane osobistości, takie jak Książę William czy brytyjski premier Keir Starmer.

Oszustwa związane z deepfake’ami: Sztuczna inteligencja wykorzystywana w celu nakłonienia do inwestycji w oszukańcze kryptowaluty

Według badań przeprowadzonych przez zespół Fenimore Harper, na platformach społecznościowych odnotowano ponad 250 reklam z deepfake’ami Keira Starmera od czasu brytyjskich wyborów z ostatniego miesiąca. Reklamy te promują fałszywą platformę do handlu kryptowalutami o nazwie „Immediate Edge”, obiecującą dzienny zysk w wysokości nawet £1000.

Sposób działania oszustów: Jak wygląda pułapka?

Osoby klikające w takie reklamy są przekierowywane na stronę docelową, gdzie proszone są o podanie swojego imienia, numeru telefonu i adresu e-mail. Następnie te informacje są wykorzystywane do kontaktowania ofiar i namawiania ich do wpłacenia pieniędzy na fałszywą platformę handlową, w której inwestycja jest rzeczywiście zagrożona.

Zagrożenie dla społeczeństwa: Błędne rozumienie oraz brak świadomości dotycząca deepfake’ów

Badania opublikowane przez Santander wskazują, że ponad połowa Brytyjczyków (53%) albo nie słyszała o terminie „deepfake”, albo ma złożone pojęcie na temat tego zagrożenia. Zaledwie 17% osób jest pewnych, że potrafi łatwo zidentyfikować fałszywy film deepfake’owy, co sprawia, że są one łatwym celem dla oszustów.

Kampania Santander: Jak uświadamiać i chronić społeczeństwo przed deepfake’ami?

W odpowiedzi na wzrost oszustw związanych z deepfake’ami, bank Santander wdrożył kampanię mającą na celu uświadomienie zagrożenia społeczeństwu. Tworząc własne filmy deepfake z „finfluencerem” Mr Money Jar oraz szefem ds. oszustw Santander, Chrisem Ainsley’em, bank chce pokazać, jak realistyczne mogą być fałszywe filmy oraz jak ludzie mogą się chronić przed nimi.

Społeczeństwo staje więc w obliczu rosnącego zagrożenia ze strony deepfake’ów, które wykorzystywane są w celach oszustw dotyczących inwestycji w kryptowaluty. Świadomość problemu oraz umiejętność identyfikacji fałszywych filmów są kluczowe dla ochrony przed oszustwami online.

Reklama:

Zonda - Największa Polska giełda cyfrowych walut